søndag 21. september 2008

Pedagog-TV???

"Da jeg var ung, var alt så meget bedre" kan man si, og gjør det gjerne også. Før, da man selv var ung og fri for fordom, bar livets tre rikelig av visdommens og kunnskapens frukter, og ingen uransakelig guddom forbød en å spise av dem. Før var barne-TV lærerikt og generasjonsformende. Før kunne mor og far trygt plassere sine hjerteknusere foran televisjonsapparatet, uten å være redd for at nevnte apparat skulle fore dem med dårlige holdninger og slett moral. Før var ALT så meget bedre. 

Dessverre, var dét da JEG var ung. I dag er alt så meget, meget verre. I DAG er Disneys ansikt et annet enn det smådyrsomgitte, syngende prinsessefjeset det en gang var. I dag har Disney iført seg makeup og miniskjørt. I dag er Bambi på glattisen erstattet med Hannah Montana på kjøret. 

Nei, Barne-TV lar en ikke være barn lenge. De fleste medier rettet mot barn nå for tiden hyller en fremskyndet "modningsprosess" og et dekadent, forbruksfokusert hysterisamfunn. Sunne, karakterformende og drittskumle programmer som "Pompel og Pilt", er blitt erstattet med kommersiell søppel-TV som utelukkende formidler motepress, elendig musikk og en generell frekk "attitude" (ja, for det heter det om dagen) mot den eldre generasjonen. Og det skjedde over natten. Det gikk rett fra sjefen over alle sjefer (som jo var et sjeft program), til den prostituerte over alle prostituerte (les: Hannah Montana. Ja, jeg hater Hannah Montana). 

Så mye som denne gradvise, veldig hurtige transformasjonen fra godt Barne-TV til overfladisk fjas forferdet meg, var ikke sjokket halvparten så stort som det sjokket jeg pådro meg til jul i fjor (2007). Jeg hadde gledet meg vilt til et gjensyn med enten blånissene, skomaker Andersen eller Amalie fra Amalies jul, men hva får jeg se? "Barnas SUPERJUL"!!! 

HÆÆÆ?!!! Hva i alle jordas kontinenter er så "supert" med en liten bøling skrikende rampunger som hevder barn skal være likestilt voksne? Hva er så "jul" med en bande SUPERTØFFE rebelske 9-åringer som HELT ÅPENBART ikke spiller på instrumentene sine, men likevel klarer å fremskape musikk? Kjip musikk, vel og merke, men likevel!!?? Hvor er julebudskapet i det? Hvor er moralen? "Oddgeir, Oddgeir, likt for alle!" my ass!!! Hadde disse ungene vært likestilte og hatt stemmerett på lik linje med den voksne generasjonen, hadde Norge vært et u-land uten kultur og sjel.

De som skriver og produserer disse programmene vet dette, og de vet meget godt at en slik holdning til det å vokse opp som de formidler, ikke hører hjemme noe sted! 

Men programmer som "Hannah Montana"," Barnas Supershow" og ... forøvrig alt som sendes på Disney Channel, får fortsatt sendetid. 

...HVORFOR?!!

3 kommentarer:

Astrid sa...

Pompel og Pilt var noe av det skumleste jeg visste om da jeg var liten. Spesielt vaktmesteren.

Magnus sa...

Fordi det selger. Det suger hardt og evig lenge, men av en eller annen uforkarlig grunn tjener de penger. Money, my friend, is everything, brain is nothing. Måtte de som står bak dø en lang, pinefylt og hanna montana-sangfylt død.

Lage sa...

Nei, fydda! Vær snill og grei, men gjør ellers som du vil!